Välkommen till min blogg!

I den här bloggen kan du läsa om mina tankar och funderingar kring både rikspolitik och kommunal politik. I min vardag är jag aktiv politiker i Skinnskatteberg. Därutöver reser jag runt en hel del i Folkparti-landet och har dessutom fått förtroendet att sitta med i partistyrelsen.

Sidor

onsdag 26 maj 2010

Klen analys i Skinnskatteberg av elevernas samlade kunskapsresultat

Mer än var tredje elev i Skinnskattebergs kommun lämnade förra året grundskolan utan fullständiga betyg. Ändå gör ansvariga för skolan ingen samlad utvärdering av elevernas kunskapsresultat för att ta reda på hur fler elever ska kunna nå målen i skolan. Det konstaterar Skolinspektionen i en rapport som presenteras i dag.

Skolinspektionen har gått igenom skolor och övrig utbildningsverksamhet i Skinnskattebergs kommun. Tillsynen är en del av Skolinspektionens genomgång av samtliga kommuner och skolor i landet. Skolinspektionen lyfter i första hand fram områden där skolverksamheten brister och som behöver förbättras utifrån elevernas rätt till god utbildning i trygg miljö.

Skolinspektionens tillsyn visar att elevernas kunskapsresultat är låga i Skinnskattebergs kommun. 37 procent, mer än var tredje elev, lämnade förra året grundskolan utan att ha nått målen i alla ämnen. Andelen har varierat de senaste tio åren, men aldrig varit lägre än 24 procent. Trots de anmärkningsvärda siffrorna gör Skinnskattebergs kommun inga samlade utvärderingar av elevernas kunskapsresultat, varken i årskurs 5 eller 9, för att ta reda på vad som krävs för att fler elever ska nå målen i skolan. Inte heller får alla elever som behöver särskilt stöd och de åtgärdsprogram som skolorna tar fram uppfyller inte alltid de krav som ställs.

– Kunskapsuppföljning är mycket viktigt för att se till att inga elever halkar efter i skolan. Det är också viktigt att kommunen använder uppföljningarna som underlag för beslut om åtgärder så att fler elever kan nå målen i skolan. Vi påpekade detta redan vid den förra statliga tillsynen 2006, men ändå har det inte hänt mycket, säger Anna Rydin, Skolinspektionen, som ansvarat för tillsynen.

Övriga iakttagelser i Skolinspektionens rapport:

  • Personalen på förskolan har goda kunskaper om målen i läroplanen och utvärderar kontinuerligt verksamheten mot dessa mål.
  • Grundskolan måste se till att alla elever med annat modersmål än svenska kan få undervisning i svenska som andraspråk och studiehandledning på sitt eget språk.
  • Det är viktigt att det tas fram planer mot kränkande behandling för alla verksamheter, som uppfyller de krav som ställs.

Ladda ned inspektionsrapporten

http://www.skolinspektionen.se/sv/Pressrum/Pressmeddelanden/Klen-analys-i-Skinnskatteberg-av-elevernas-samlade-kunskapsresultat/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar