Välkommen till min blogg!

I den här bloggen kan du läsa om mina tankar och funderingar kring både rikspolitik och kommunal politik. I min vardag är jag aktiv politiker i Skinnskatteberg. Därutöver reser jag runt en hel del i Folkparti-landet och har dessutom fått förtroendet att sitta med i partistyrelsen.

Sidor

måndag 7 juni 2010

Var tog demokratin vägen?

Nu har det hänt igen!!!

I Fagersta-Posten den 2 juni, gick det att läsa att Hemgården i Skinnskatteberg har fått en nya tavla. En tavla föreställande en av infarterna till Skinnskatteberg. Inget fel på tavlan, och jag tror säkert att den passar väldigt bra i samlingssalen på äldreboendet.

Men, åter igen har vänstermajoriteten struntat i demokratin. Ärendet om köp av tavlan, en investering på över 100 tkr, har ännu inte färdigbehandlats av kommunfullmäktige. Vi i oppositionen efterfrågade både en värdering och kostnadsfördelning, och har ännu inte fått något svar.

Är det så här vänstermajoriteten vill att kommunal demokrati ska fungera? Då är svaret - det finns ingen demokrati. Varför ska vi ha ett fullmäktige, när majoriteten ändå gör som de vill.


Igår, måndag den 7 juni, ställde jag en enkel fråga på kommunfullmäktige, om det finns beslut om att köpa Leif Ahnlunds målning på infarten till Skinnskatteberg. Sist vi behandlade ärendet i kommunfullmäktige återremitterades det till kommunstyrelsen, som skulle se över värdering, copyright osv. på tavlan. Svaret blev att det finns ännu inte beslut om köp.

Nu är tavlan köpt, utan beslut i kommunfullmäktige. Varför då? Borde inte kommunfullmäktige fatta beslut om investeringar över 100 tkr??

Vi får svar på kommunstyrelsen i juni.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar